بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد ، لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

أنواع الإنشاء الطلبي خامسا- النداء

أنواع الإنشاء الطلبيخامسا- النداء 

والنوع الخامس والأخير من أنواع الإنشاء الطلبي النداء: وهو طلب إقبال المدعو على الداعي بأحد حروف مخصوصة ينوب كل حرف منها مناب الفعل «أدعو».
وأحرف النداء أو أدواته ثمان: الهمزة، و «أي»، و «يا»، و «أيا»، و «هيا» و «آ» و «آي» و «وا».
وهذه الأدوات في الاستعمال نوعان:
1 - الهمزة، وأي لنداء القريب.
2 - والأدوات الستّ الأخرى لنداء البعيد.
فمن أمثلة استعمال الهمزة وأي لنداء القريب جريا على الأصل، ما يلي:
أمحمد افتح النافذة التي بجوارك.
أي زينب ناوليني كتابك لأقرأ فيه قليلا.
أبني إن أباك كارب يومه  فإذا دعيت إلى المكارم فاعجل (1)
أي صديقي إني قصدتك لما  لم أجد في الحياة غيرك شهما

__________
(1) كارب يومه: مقارب يومه الذي يموت فيه.

ومن أمثلة استعمال الأدوات الأخرى لنداء البعيد جريا على الأصل أيضا.
يا ساري البرق غاد القصر واسق به  من كان صرف الهوى والود يسقينا
ويا نسيم الصبا بلغ تحيتنا  من لو على البعد حيّى كان يحيينا
أيا رب قد أحسنت عودا وبدأة  إليّ فلم ينهض بإحسانك الشكر
أيا جامع الدنيا لغير بلاغة  لمن تجمع الدنيا وأنت تموت؟
هيا غائبا عني وفي القلب عرشه  أما آن أن يحظى بوجهك ناظري؟
أنعشتنا روائح من ديار  كم حننا لها وللساكنيها
يا دار الأحباب: أهلا وسهلا  من غريب عنها وإن كان فيها
وقد ينزّل البعيد منزلة القريب، وعندئذ ينادى بالهمزة وأي، إشارة إلى قربه من القلب وحضوره في الذهن، لا يغيب عن البال.
ومن أمثلة ذلك:
أسكان نعمان الأراك تيقنوا  بأنكم في ربع قلبي سكان (1)
أعلي إن تك بالعراق نسيتني  فأنا بمصر على هواك مقيم
أي بلادي في القلب مثواك مهما  طال منفاي عن ثراك الحبيب
وقد ينزّل القريب منزلة البعيد فينادى بغير الهمزة وأي، إشارة إلى علو مرتبته، أو انحطاط منزلته، أو غفلته وشرود ذهنه.
__________
(1) نعمان الأراك: موضع في بلاد العرب، والربع: المنزل.

فمن أمثلة تنزيل القريب منزلة البعيد لعلو مرتبته وارتفاع شأنه:
يا من يرجى للشدائد كلها  يا من إليه المشتكى والمفزع
يا رجاء العيون في كل أرض  لم يكن غير أن أراك رجائي
أيا آخذا من دهره حق نفسه  ومثلك يعطي حقه ويهاب
يا ربة الحسن: هل لي فيك من أمل؟  إني هجرت وكل الناس عاداني!
ومن أمثلة تنزيل القريب منزلة البعيد لانحطاط منزلته:
أولئك آبائي فجئني بمثلهم  إذا جمعتنا يا جرير المجامع
أيا هذا أتطمع في المعالي  وما يحظى بها إلا الرجال؟
وجهك يا عمرو فيه طول  وفي وجوه الكلاب طول
يأيها الرجل المدلس نفسه  في جملة الكرماء والأدباء
بالبيت ينشد ربعه أو نصفه  والخبز يرزأ عنده والماء (2)
__________
 (2) المدلس نفسه: المخفي عيوبها، يرزأ: يصاب منه شيء قليل. والمعنى أنه يغطي على عيوبه بإنشاد ربع بيت من الشعر أو نصفه، وبإعطاء شيء قليل من الخبز والماء.

ومن أمثلة تنزيل القريب منزلة البعيد لغفلته وشرود ذهنه، قول أبي العتاهية:
أيا من عاش في الدنيا طويلا  وأفنى العمر في قيل وقال
وأتعب نفسه فيما سيفنى  وجمع من حرام أو حلال
هب الدنيا تقاد إليك عفوا  أليس مصير ذلك للزوال؟
وقوله أيضا:
أيا من يؤمل طول الحياة  وطول الحياة عليه خطر
إذا ما كبرت وبان الشباب  فلا خير في العيش بعد الكبر
وقد يخرج النداء عن معناه الأصلي من نداء القريب أو البعيد إلى معان أخرى تستفاد من سياق الكلام وقرائن الأحوال، كالإغراء والتحسر والزجر.
1 - ومن النداء الذي خرج عن معناه الأصلي إلى الإغراء قول أبي الطيب المتنبي مخاطبا سيف الدولة:
يا أعدل الناس إلا في معاملتي  فيك الخصام وأنت الخصم والحكم
أعيذها نظرات منك صادقة  أن تحسب الشحم فيمن شحمه ورم
وقول شاعر مصري معاصر:
يا بلادي اليوم فاستقبلي النو  ر، وعيشي طليقة يا بلادي
لم يعد فيك مأمل للألى كا  نوا يعيشون عيشة الأوغاد
لم يعد فيك مأرب للألى كا  نوا يظنون أننا كالجماد
وقوله أيضا:
يا شباب البلاد أحييتموها  وأبيتم على المدى أن تهونا
كل يوم لكم مواقف صدق  تملأ الأرض روعة وفتونا
أرسلوها في قوة وإباء  صيحة ترهب الألد الخئونا
علموه كيف احترام الأماني  أشعروه بأننا لن ندينا
2 - ومن النداء الذي خرج من معناه الأصلي إلى التحسر قول ابن الرومي:
يا شبابي! وأين مني شبابي؟  آذنتني حباله بانقضاب
لهف نفسي على نعيمي ولهوي  تحت أفنانه اللدان الرطاب (1)
وقوله أيضا:
يا أبا القاسم الذي كنت أرجو  هـ لدهري: قطعت حبل الرجاء!
وقول عربية تتحسر على ابنها:
دعوتك يا بني فلم تجبني  فردت دعوتي يأسا عليا!
__________
(1) الانقضاب: الانقطاع، وأفنانه اللدان الرطاب: أغصانه اللينة المخضلة.

3 - ومن النداء الذي خرج عن معناه الأصلي إلى الزجر قول شاعر معاصر:
إلام يا قلب تستبقي مودتهم  وقد أذاقوك ألوانا من الوصب؟
تظل تسعى مدى الأيام تطلبهم  والعمر يذهب بين السعي والطلب
يا قلب حسبك ما قد ذقت من حرق  يا قلب حسبك ما قد نلت من تعب
وقوله أيضا:
قل لهذا الغرب: يا غرب إلاما  تعشق الجور وتهوى الانقساما؟
كم بزيف القول أشقيت الورى  وبمحض الكيد آذيت السلاما!
قد هبطت الشرق داء معضلا  لم يفت شيخا ولم يرحم غلاما!
كلما طفت بواد آمن ...  طار عنه الأمن والخوف أقاما
4 - وقد يخرج النداء عن معناه الأصلي إلى معان أخرى غير هذه، كأن يوجه إلى «أ» الاستغاثة نحو: يا أولي القوة للضعفاء، «ب» والتعجب، نحو: يا لجمال الربيع! «ج» الندبة نحو: وا كبدي! ويا ولداه! «د» الاختصاص نحو: بعلمكم أيها الشباب يعتز الوطن وينهض.
...

الكتاب: علم المعاني
المؤلف:عبد العزيز عتيق (المتوفى: 1396 هـ)
الناشر:دار النهضة العربية للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت - لبنان
المصدر : المكتبة الشاملة

Types of application constructionV. AppealThe fifth and final type of construction is the call. It is the request of Iqbal, which is called upon by the da'i in one of the specific letters, each of which is called "I pray".The call letters or tools are eight: Hamza, A, Ya, Ay, Haya, A, I, and Wa.These tools in use are of two types:1 - Hamza, and any appeal to the near.2 - The other six tools for the remote call.Examples of the use of Hamzah and of the call of a relative based on origin include the following:Open the window next to you.Zainab Naolini book to read a little.I build your father Karp day ... If invited to Makarem Ajajl (1)I mean, my friend, I meant you ... I found no other people in life__________(1) Carb Day: Approaching the day in which he dies.Another example of the use of other remote calling tools is also the origin.O Saree Lightning, the palace was narrowed, and the wall of it ... Who was the distraction of love,Waaa Nasim Al-Shabba, our greetingsOh Lord, have done well and promised ... to me did not raise your charity thanksNone of the minimum collector for non-rhetoric ... to those who gather the world and you die?Come away from me and in the heart of his throne ... But to have your face in front of me?We have revived odors from homes ... how much we love her and her inhabitantsO Dar Al Ahbab: Welcome ... Who is strange about it and if itHe may descend far away from the position of the relative, and then he will call out to the guardianship, and any indication of his proximity to the heart and his presence in mind is not lost in mind.Examples include:The houses of Naaman, the Arak, you know ... that in a quarter of my heart, the inhabitants (1)I have forgotten you in EgyptI have no heart in your heart, no matter how longThe relative may descend to the distant place and play without the humming and any indication of the height of his rank, or the decline of his position, or his stupidity and the absence of his mind.__________(1) Noman Arak: a place in the Arab countries, and quarter: the house.Examples of downloading the near-distant status of the rank and height of the following:O who please for all adversities ... O of him complainant and alarmistO hope of eyes in every land ... It was not but that I see you my hopeWhoever takes from his blood the right of himself ... and like you give his right and fearO Rabba Hassan: Do I have hope in you? ... I have deserted and all the people of me!Examples of the near-term download of his stall:These are my fathers, and they come to me like them ... If Jerir brings us together,What is this I crave in my Excellencies ... and what do men only enjoy?Your face, O Amr, where is the length ... And in the faces of dogs lengthA man who is delusional himself ... among the wise and literaryThe house is looking for a quarter or half of it ... and the bread is sprinkled with water and water (2)__________
 (2) the same deluded: concealer imperfections, he says: a little bit of it. The meaning is that it covers the defects by creating a quarter of a house of hair or half, and give a little bread and water.An example of the near-distant disappearance of his vagueness and the perversion of his mind is Abu Al-Ataheya's saying:None of those who lived in this world long ... and the old man in the said and saidAnd I will tire myself with what I will do ... and the collection of haraam or halalThe end of the world will lead you to pardon ... Is not that fate to disappear?He also said:Whoever hopes for longevity ... and longevity is dangerousIf you grow up and young people ... it is not good to live after the old ageThe appeal may depart from its original meaning from the appeal of the relative or the distant to other meanings that are derived from the context of speech and the evidence of circumstances, such as temptation, resentment and denial.1 - From the appeal that came out of its original meaning to the temptation to say Abu Tayeb al-Mutanabi addressing the sword of the state:O faire people only in my treatment ... Vick quarrel and you opponent and judgmentI look at you from the truth ... that fat is calculated from the fat of a tumorAnd the words of a contemporary Egyptian poet:O my country today, I will receive the n ... t, and my life is free, my countryNo longer hope for you to Ka ... Do not live the lives of villainsNo longer do you have a mare for me ... Do not think we are like sheepHe also said:Oh, young people of the country, you salute them ... and you have long dreamed that you will be humiliatedEvery day you stand truthfully ... fills the earth with magnificence and fascinationThey sent her in strength and in mourning ... a cry that terrorized the uncircumcised childrenThey taught him how to respect my wishes ... I felt that we would not be born2 - From the appeal, which came out of its original meaning to sigh, Ibn al-Roumi said:Hey guys! Where are my youth? ... my ears locked him with bountyI love myself to my na'imi and to my heart ... under the songs of the Lord of the Worlds (1)He also said:O Abu al-Qasim, whom I would have hoped for.And the Arabic saying bemoans her son:Your invitation, my son, you did not answer me ... I answered my call to despair!________(1) the fiasco: the break, and the birds Alddn wet: soft lumbar trunks.3 - From the appeal that came out of its original meaning to the denial of the words of a contemporary poet:If you have a heart, you will retain their modesty.She continues to seek the days she asks for ... and age goes between quest and demandO heart of your suffering, what has been tasted of burning ... O heart of your suffering, what has been gained from fatigueHe also said:Say to this West: O West of America ... You love injustice and hate division?How false to say I have increased the pain ... And by the hand I hurt the peace!The East has fallen into a dilemma ... not too old and ruthless!The more safe a safe valley is ... ... the more security and fear he has created4 - The appeal may depart from its original meaning to meanings other than this, as if directed to «a» distress towards: O power of the weak, «B» and wonder, towards: O beauty of the spring! «C» Scar towards: Wa liver! And he and his children! «D» Jurisdiction towards: Knowing you young people cherish the homeland and rise
  

0 Response to "أنواع الإنشاء الطلبي خامسا- النداء"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel