المركبات وأنواعها وإعرابها
Wednesday, November 22, 2017
Add Comment
المركبات وأنواعها وإعرابها
المُركبُ قولٌ مؤلفٌ من كلمتين أو أكثرَ لفائدة، سواءٌ أكانت الفائدةُ تامةً، مثلُ "النجاةُ فى الصدق"، أم ناقصةٌ، مثل "نور الشمس. الإنسانية الفاضلة. إن تُتقِن عَمَلك".
والمركبُ ستةُ أنواعٍ إسناديٌّ وإضافيٌّ وعطفيٌّ ومزجيٌّ وعدَديٌّ.
(1) المركب الاسنادي او الجملة
الإسنادُ هو الحكمُ بشيءٍ، كالحكم على زُهير بالاجتهاد في قولك "زُهيرٌ مجتهد".
والمحكومُ به يُسمى "مُسنَداً". والمحكومُ عليه يُسمى "مُسنَداً إليهِ".
فالمسنّدُ ما حكمتَ به على شيءٍ.
والمُركبُ الاسنادي (ويُسمى جُملةً أيضاً) ما تألفَ من مَسندٍ ومُسندٍ إليه، نحوُ "الحلمُ زينٌ. يُفلحُ المجتهدُ".
(فالحلم مسند اليه، لانك اسندت غليه الزين وحكمت عليه به. والزين مسند، لانك اسندته الى الحلم وحكمت عليه به. وقد اسندت الفلاح الى المجتهد، فيفلح مسند، والمجتهد مسند اليه) .
والمسندُ إليه هو الفاعلُ، ونائبهُ، والمبتدأ، واسم الفعلِ الناقص، واسمُ الأحرف التى تعملُ عملَ "ليس" واسمُ "إن" وأخواتها، واسمُ "لا" النافية للجنس.
فالفاعلُ مثلُ "جاء الحق وزهقَ الباطل".
ونائبُ الفاعل مثل "يعاقبُ العاصون، ويثابُ الطائعون".
والمبتدأُ مثل "الصبرُ مفتاحُ الفرَجِ".
واسمُ الفعلِ الناقص مثلُ "وكان اللهُ عليماً حكيماً".
واسمُ الأحرفِ التى تعملُ عملَ "ليس" مثلُ "ما زُهيرٌ كَسولا. تَعزّ فلا شيءٌ على الارض باقياً. لاتَ ساعةَ مندَمِ. إنْ أحدٌ خيراً من أحدٍ إلا بالعلمِ والعمل الصالح".
واسمُ "إنّ" مثلُ {إن اللهَ عليمٌ بذات الصدور} .
واسمُ "لا" النافية للجنس مثل {لا إلهَ إلا اللهُ} .
والمسندُ هو الفعلُ، واسمُ الفعل، وخبرُ المبتدأ، وخبرُ الفعل الناقص، وخبرُ الأحرف التي تعملُ عملَ (ليس) وخبرُ "إن" واخواتها.
وهو يكونُ فعلاً، مثل {قد أفلحَ المؤْمنون} ، وصِفة مُشتقَّة من الفعل، مثلُ "الحق أبلجُ" واسماً جامداً يتضمنُ معنى الصفة المشتقة، مثل "الحقُ نورٌ، والقائمُ به أسدٌ".
(والتأويل (الحق مضيء كالنورِ، والقائم به شجاع كالاسد) .
(وسيأتي الكلام على حكم المسند والمسند اليه فى الاعراب، في الكلام على الخلاصة الاعرابية) .
الكلام
الكلامُ هو الجملةُ المفيدةُ معنىً تاماً مُكتفياً بنفسه، مثل "رأس الحكمةِ مخافةُ الله. فاز المُتَّقون. من صدَق نجا".
(فان لم تفد الجملة معنى تاماً مكتفياً بنفسه فلا تسمى كلاما، مثل (ان تجتهد في عملك) فهذه الجملة ناقصة الافادة، لان جواب الشرط فيها غير مذكور، وغير معلوم، فلا تسمى كلاما فان ذكرت الجواب فقلت "ان تجتهد في عملك تنجح، صار كلاما) .
(2) المركب الاضافي
المرَّكب الإضافيُّ: ما تركَّبَ من المضاف والمضاف إليه، مثل: "كتاب التلميذ. خاتم فضةٍ. صوْم النهار".
وحكمُ الجزء الثاني منه أنه مجرورٌ أبداً كما رأيتَ.
(3) المركب البياني
المركَّبُ البياني كلُّ كلمتين كانت ثانيتُهما مُوضحةً معنى الأولى. وهو ثلاثةُ أقسام
مُركَّبٌ وصفي وهو ما تألفَ من الصفة والموصوف، مثل "فاز التلميذُ المجتهدُ. أكرمتُ التلميذَ المجتهدَ. طابت اخلاقُ التلميذِ المجتهدِ".
ومركَّبٌ توكيديٌّ وهو ما تألفَ من المؤكِّد والمؤكَّد، مثل "جاء القومُ كلُّهُم. أكرمتُ القومَ كُلَّهم، أحسنتُ إلى القوم كلِّهم".
ومركَّبٌ بدَليٌّ وهو ما تألف من البَدَل والمُبدَل منه، مثل "جاء خليلٌ أخوك. رأيت خليلاً أخاك. مررت بخليلٍ أخيكَ".
وحكمُ الجزء الثاني من المركَب البياني أن يتبعَ ما قبله فى إعرابه كما رأيتَ.
(4) المركَّب العطفيُّ
المركَّب العطفيُّ ما تألف من المعطوف والمعطوف عليه، بِتوسُّط حرف العطف بينهما، مثل "ينالُ التلميذُ والتلميذةُ الحمَ والثَّناء، إذا ثابرا على الدرس والاجتهاد".
وحُكمُ ما بعدَ حرف العطف أن يتبعَ ما قبله في إعرابه كما رأيت.
(5) المركب المزجي
المركَّبُ المزْجيُّ كلّ كلمتين ركّبتا وجُعلتا كلمةً واحدة، مثل "بعلبكْ وبيت لحمْ وحضْرموت وسيبويه وصباح مساء وشذر مذر".
وإن كان المركبُ المزجيّ علماً أعرب إعراب ما لا ينصرفُ، مثل "بعلبكْ بلدةٌ طيبةُ الهواء" و"سكنتُ بيت لحم" و"سافرتُ إلى حضْرموْت".
إلاّ إذا كان الجزءُ الثاني منه كلمة "ويْه" فإنها تكونُ مبنيَّة على الكسر دائماً، مثل "سيبويه عالمٌ كبيرٌ" مو "رأيتُ سيبويه عالماً كبيراً" و"قرأتُ كتاب سيبويه".
وإن كان غير علم كان مبنيّ الجزءين على الفتح، مثل "زُرْني صباح مساء" و"أنت جاري بيت بيت.
(6) المركب العددي
المركَّبُ العددي من المركبَّات المزجية، وهو كل عددين كان بينهما حرفُ عطفٍ مُقدَّر. وهو من أحد عشر إلى تسعة عشر، ومن الحادي عشر الى التاسع عشر.
(أما واحد وعشرون الى تسعة وتسعين، فليست من المركبات
العددية. لان حرف العطف مذكور، بل هي من المركبات العطفية) .
ويجبُ فتحُ جزءَي المركب العدديّ، سواءٌ أكان مرفوعاً، مثل "جاء أحدَ عشر رجلاً" أم منصوباً مثلُ {رأيتُ أحدَ عشر كوكباً} أم مجروراً، مثل "أحسنتُ الى أحد عشر فقيراً". ويكون حينئذٍ مبنياً على فتحَ جزءيه، مرفوعاً أو منصوباً أو مجروراً محلاًّ، إلا اثنيْ عشر، فالجزء الأول يُعربُ إِعراب المُثنَّى، بالألف رفعاً، مثل "جاء اثنا عشر رجلاً"، وبالياء نصباً وجرًّا، مثل "أكرمتُ اثنتي عشرة فقيرةً باثني عشر درهماً". والجزء الثاني مبنيُّ على الفتح، ولا محلَّ له من الاعراب، فهو بمنزلة النون من المثنى.
وما كان من العدد على وزن (فاعل) مُركَّبًا من العشرة - كالحادي عشر إلى التاسع عشر - فهو مبنيٌّ أيضاً على فتح الجزءين، نحو "جاء الرابع عشر. رأيتُ الرابعة عشْرة، مررتُ بالخامس عشر".
إلا ما كان جزؤُه الأول منتهياً بياء، فيكون الجزء الأول منه مبنياًعلى السكون، نحو "جاء الحادي عَشرَ والثاني عشرَ، ورأيتُ الحاديَ عَشرَ والثانيَ عشرَ، ومررتُ بالحادي عَشرَ والثاني عشر".
حكم العدد مع المعدود
إن كان العدد (واحداً) أو (اثنين) فحُكمُهُ أن يُذَكَّرَمع المذَكر، ويُؤنث مع المؤنث، فتقول "رجلٌ واحد، وامرأةٌ واحدة، ورجلانِ اثنانِ، وامرأتان". و (أحدٌ) مثل واحدٍ، ورجلانِ اثنانِ، وامرأتان". و (أحدٌ) مثل واحدٍ، فتقول "أحدُ الرجال، احدى النساءِ".
وإن كان من الثلاثة الى العشرة، يجب أن يؤنث مع المذكر، ويُذكر مع المؤنث. فتقول "ثلاثةُ رجالٍ وثلاثة أقلامٍ، وثلاث نساءٍ وثلاث
أيدٍ".
إلا إن كانت العشرةُ مُركَّبةً فهي على وفقِ المعدود. تُذكر مع المذكر، وتؤنث مع المؤنث، فتقول "ثلاثة عشر رجلاً، وثَلاث عشْرة امرأةً".
وإن كان العدد على وزن (فاعلٍ) جاء على وفْقِ المعدود، مُفرداً ومُركباً تقولُ "البابُ الرابعُ، والبابُ الرابعَ عَشرَ، الصفحة العاشرة، والصفحة التاسعةَ عشْرةَ".
وشينُ العشرةِ والعشر مفتوحةٌ مع المعدود المذكر، وساكنة مع المعدود المؤنث. تقول "عَشَرة رجال وأحد عشَرة رجلا، وعشْر نساءٍ وإحدى عشْرة امرأةً".
المصدر : جامع الدروس العربية.
المصدر : جامع الدروس العربية.
LAMBORGHINI URUS
OVERVIEW
A super sports car soul and the functionality typical for an SUV: this is Lamborghini Urus, the world’s first Super Sport Utility Vehicle. Identifiable as an authentic Lamborghini with its unmistakable DNA, Urus is at the same time a groundbreaking car: the extreme proportions, the pure Lamborghini design and the outstanding performance make it absolutely unique. Urus’ distinctive silhouette with a dynamic flying coupé line shows its super sports origins, while its outstanding proportions convey strength, solidity and safety. Urus’ success factors are definitely the design, the driving dynamics and the performance. All these features allowed Lamborghini to launch a Super Sport Utility Vehicle remaining loyal to its DNA.
EMOTION
A distinct Lamborghini engine sound, coupled with traits of a sports car and SUV, provide the driver with a uniquely emotional experience. With its strong personality, pure design and absolute sportiness, Lamborghini Urus is one of a kind. The world’s first Super Sport Utility Vehicle is easy, safe and fun to drive, thanks to its ANIMA (Adaptive Network Intelligent MAnagement) Selector that delivers pure driving emotions and new specific settings for the best driving dynamics. Urus is a versatile car perfectly suited for everyday driving, but it also provides the distinct engine sound, all of the thrill and the high performance of a real Lamborghini.
EXTERIOR DESIGN
Lamborghini Urus has a cutting-edge, distinct and streamlined design with multiple souls: sporty, elegant and off-road. Its muscular surfaces make it appear strong and self-secure, while the mixed tires allow a luxury super sports car look. All the surfaces are designed with a clear attention to functionality. Some Lamborghini details and iconic shapes can be immediately recognized at first glance, such as the “Y” and the hexagon elements, the front bonnet with center peak and the cross lines on rear door. The extreme proportions and the single silhouette line make Urus a real Lamborghini. Furthermore, its proportions are unique since it is the lowest SUV in its class. Urus design took inspiration from the heritage of the LM002 in regard to the power dome showing the position of the engine and the significant diagonal lines, while the frameless doors recall the iconic Marcello Gandini line.
INTERIOR
In the Lamborghini Urus interior, luxurious Italian craftsmanship meets state-of-the-art technology. The aeronautic design and the driver-oriented instrument concept with three TFT screens (one for the instruments, one for infotainment and one for comfort functions, including virtual keyboard feature with hand-writing recognition) put the driver’s needs at the forefront and make the overall experience more comfortable and enjoyable. The dashboard architecture follows the “Y” theme inspired by iconic Lamborghini models. The interior can be customized to be more elegant or more sporty, through the selection of different kinds of colors and materials, such as: natural leather, Alcantara®, wood finish, aluminum or carbon – with the option for further sophistication on select materials through contrast stitching or Q-citura. Urus features the largest range of options ever presented on a Lamborghini , with multiple souls converging to create a unique vehicle. Furthermore, Lamborghini Urus is the first five-seater super sports car.
DRIVING DYNAMICS
Lamborghini Urus is equipped with state-of-the-art of vehicle dynamics technology. It provides the most comprehensive standard driving dynamics equipment in the SUV segment. Urus ensures the best performance in every situation while also attaining the best weight-to-power ratio in the entire SUV segment, mainly thanks to its best-in-class driving dynamics with a unique, outstanding and completely adaptable package: 4-wheel-steering, 4-wheel-drive system with active rear torque vectoring, adaptive air suspension with active dampers, a roll stabilization system with continuous and immediate response, carbon ceramic brakes and rims up to 23" with mixed tires.
Source : https://www.lamborghini.com/en-en/models/urus
Lamborghini Huracán Spyder
OVERVIEW
Designed to cut through the air and become one with the sky, the Huracán Spyder is the pinnacle of Italian taste and hand craftsmanship, a sports car concept elevated to the performance and sensation of a coupé.
The result? Behind you, the roar of the powerful V-10 engine. Above your head, an ultra-lightweight soft top that opens in just 17 seconds. Ahead, only the horizon awaits. Discover the unique characteristics and detailed technical specifications of the Huracán Spyder below.
EMOTION
The Lamborghini Huracán Spyder offers incredible performance, thanks to Lamborghini's ANIMA (Adaptive Network Intelligence MAnagement) technology, which allows the car to calibrate its character and seamlessly adapt to your needs.
The full potential of the Huracán Spyder is expressed in the STRADA setting, which provides a comfortable ride with maximum grip, ideal for both day-to-day use as well as longer journeys. If you're looking for thrills and fun while driving, then you will really appreciate the slightly oversteer capabilities of the SPORT setting. On the other hand, the CORSA setting allows you to enjoy a racing-style drive and experiment with the Huracán Spyder's top performance.
EXTERIOR DESIGN
The design of the Huracán Spyder: every single element has been redesigned for the precise purpose of eliminating the roof without compromising any of the car’s aerodynamics or torsional stiffness.
Sculptured and sensual, its design is based on the spiky hexagonal forms of the carbon atom, while the seamless roof profile – visible even when the soft top is open – is an unmistakable part of Lamborghini's DNA.
INTERIOR
Inside, the sporty yet elegant interiors were developed to provide both ample space and exceptional comfort. Every detail is designed to make your driving experience natural and stimulating in a passenger compartment with the highest quality finish.
DRIVING DYNAMICS
On the one hand, you will have the incredible power and acceleration of a longitudinal mid-mount naturally aspirated V-10 engine. On the other, you have all the technology of the Lamborghini Doppia Frizione (LDF) dual-clutch transmission and the electronically controlled all-wheel drive system for all driving conditions.
This means you can have all the power you need and at the same time the fun, exhilarating drive you desire every day.
Source : https://www.lamborghini.com/en-en/models/huracan/huracan-spyder
BMW i8 Roadster
The future is taking shape – in the form of the first ever BMW i8 Roadster. Enthusiastic, fascinating and ready to reinterpret freedom. For unconditional driving pleasure, as far as the road goes. From the first glimpse of the iconic design adrenaline levels rise. The tachometer shoots up just as fast: the innovative plug-in hybrid engine generates 374 hp and 570 Nm and accelerates the BMW i8 Roadster from 0 to 100 km/ h in just 4.6 seconds. The fastest route to experience a new form of freedom.
THE ULTIMATE PRESENCE.
The BMW i8 Roadster reveals itself as futuristic right down to the last detail. Its progressive lines speak a formal language that can hardly be more dynamic. The most striking feature: the imposing lightweight carbon-fibre hinged doors, which can be opened comfortably. The athletic front continues to display the individual character of the car and proudly bears the BMW double kidney, flanked by full-LED headlights and redesigned Air Curtains. Starting at the bonnet, the distinctive V-shaped black belt stretches along the entire car, underscoring its flat silhouette. The impressive streamflow design also optimises airflow and creates unprecedented aerodynamics. Thus, the BMW i8 Roadster is a perfect symbiosis of form and function that knows only one destination: ultimate freedom.
"This is what we call pure open e-mobility. With this open-top two-seater we are going for the pole position in the open hybrid sports cars segment.“
KLAUS FRÖHLICH, BOARD MEMBER, BMW AG
FREE. SPACE.
The interior of the BMW i8 Roadster also underscores its unique character. This is immediately apparent from the exclusive feature line Accaro Amido/E-Copper. The interior also reflects the dynamic lines of the exterior design, creating a futuristic dynamic throughout the cockpit. The centre cockpit is inclined to the driver and the controls are arranged intuitively – ensuring maximum driver orientation and clarity. Optimum lateral support and maximum comfort are provided by the new electrically-adjustable sport seats with memory function. Behind the seats is additional storage space. With the optional Travel Packet, retractable dividers and an extra Nappa Leather map pocket are available. In the dark, the LED interior lighting ensures a high-quality ambience. The contour lines of the doors, the instrument panel, the centre console and the steering wheel can be optionally and alternately dipped in the colours EfficientDynamics Blue, Amber Yellow and White.
REVOLUTIONARY SPEEDSTER.
The BMW i8 Roadster takes even the headwind’s breath away. This is not only due to its athletic appearance, but also its streamlined body, the extreme lightweight construction and the layered design of the LED tail lights, which the wind flows through.
46 g/km
Drive ahead and leave practically nothing behind - thanks to the intelligent energy management of the BMW i8 Roadster. It coordinates the interaction between the electric motor and the battery with the combustion engine – always geared towards maximum performance with minimum consumption. This creates a powerful plug-in hybrid system with enormous efficiency, as evidenced by the combined consumption of only 2.1 l/100 km and CO2 emissions of up to 46 g/km.
THE FREEDOM TO REACH EVERYTHING.
Charging or refuelling – both are easy to handle in the new BMW i8 Roadster with the comprehensive product and service package 360° ELECTRIC. At home, you can easily charge your BMW i8 with the BMW i Wallbox or the charging cable – if you wish, you can also use sustainable generated electricity from BMW Green Energy powered by NATURSTROM. A personalised consultation, the professional assembly and the initial setup are all ensured by a qualified electrician. On the road, you’ll find an ever-growing number of public charging stations that you can easily use with the ChargeNow card. Find out where the next charging station is with the ChargeNow app or, alternatively, directly in your BMW i8 Roadster: for example, via the fully-networked BMW ConnectedDrive services for navigation.
Source : https://www.bmw.co.id/en/all-models/bmw-i/i8-roadster/2017/bmw-i8-roadster.html
0 Response to "المركبات وأنواعها وإعرابها"
Post a Comment